Na twee jaar stilte zijn de Australiërs van A Night In Texas teruggekeerd met een nieuwe, snoeiharde plaat genaamd “Digital Apocalypse”. De agressieve stijl en technische vaardigheden klinken goed door met toevoeging van de nieuwe vocalist Sam Cameron. Alhoewel de band bekend staat om hun antireligieuze thematiek slaat het vijftal een nieuwe straat in met een album dat artificial intelligence en zelf sabotage van de mensheid centraal stelt.
Release: 2 augustus 2024 | Genre: Progressive deathcore | Label: Unique Leader Records
- Programmed To Suffer
- The Destruction Of Everything
- Welcome To The Gulag
- Mechanized Genocide
- The Chamber
- Engraved In Time
- Death Protocol
- Apex Of Agony
- Neural Malignancy
- Cybernetic Conquest
Na hun ontstaan betrad A Night In Texas de underground deathcore kringen met storm toen in 2013 de “Invigoration” EP uitkwam. Kort hierna volgden de albums “The God Delusion” (2015) en een split EP samen met Angelmaker genaamd “Unholy Alliance”. In al deze werken staat kritiek op het geloof centraal. Global Slaughter (2017) bracht de band op een ander niveau met een album gericht op de gruwelen van de mensheid. De band bleef zichzelf ontwikkelen en kwam in 2021 met hun laatste album, “The Divine Dichotomy”. Dit tweeluik van EP’s verwijst naar de dualiteit van de mens, de wereld in tijden van oorlog en menselijk lijden. Hierna bleef het, afgezien van een single, wat stil tot in januari 2023 het bericht naar buiten kwam dat toenmalig vocalist Ethan Lucas zou stoppen bij de band. 13 mei 2014 kwam de eerste single voor het onderstaande album uit waarop de vocalen van nieuwe vocalist Sam Cameron te horen waren.
Lichte vioolklanken zijn de serene ondersteuning van “Programmed To Suffer”, het eerste nummer van dit album. Drummer Zak Borg toont geen genade wanneer hij dit met blast beats doordrenkte nummer van hoog tempo erdoorheen blaast. De frisse vocalen van Cameron veranderen vaak maar blijven enorm scherp en tastbaar door de mix. De gruizige gitaren geven het nummer een grootse, epische klank met een onverwachtse breakdown om het af te sluiten.
Met “Welcome To The Gulag” wordt het tempo nogmaals opgevoerd. De snerpende gitaren van Tommy Williams spelen de hoofdrol in dit zware nummer over propaganda en een anti-woke gedachtengoed.
Feast on opulence, yet nurture the poor?
In this utopia, a canvas painted “woke”
Het nummer weet constant door te klinken met de heftige instrumenten en bied je geen moment rust. De gitaren zijn hoog technisch en door tempo afwisselingen weet drummer Borg een dynamisch eindproduct o te zetten. Ook hier klinken hoge orkestrale achtergrondtonen in de langzamere onderdelen alvorens een old-school deathcore breakdown losbarst.
Alhoewel de start van “The Chamber” een rustige opbouw kent, barst het nummer snel los in blast beats met de bijbehorende snelle gitaren. Het nummer is een muur aan geluid die op je af komt met afwisselende overgangen via gitaarriffs. De holle, lage vocalen van Cameron zijn enorm kenmerkend aan dit strakke nummer. De nabevende breakdown laat je sidderend achter met de enorme basklanken en tikkende bass drums. Het nummer weet richting het einde in vaart af te nemen met gastvocalen van een vrouwelijke zangeres.
“Death Protocol” weet op elke gebied hard aan te pakken. De harde teksten ondersteunt door de ritmische gitaren en kolossale drums weten te je pakken in een stevig nummer over de verafgoding van artificial intelligence en het falen van de mensheid. Over het nummer zegt de band zelf dit:
“Death Protocol” is a haunting portrayal of humanity’s surrender to technological domination, where the lines between flesh and circuitry blur in a dystopian future. This track epitomizes the overarching theme of the band’s new album ‘Digital Apocalypse’.”
De duidelijke stilistische verandering van hun vorige werk toont hierin extra goed door. Het nummer heeft een breakdown waar menig mens bang van wordt met wederom de orkestrale ondersteuning die dit album uniek maakt. De melodische gitaar speelt een belangrijke rol en weet het nummer opwindend te houden tot het einde aan toe waar een zachte fade-out je gerust stelt.
Met een hoge, melodische gitaarriff als leidraad komen we aan bij “Apex Of Agony”. Een nummer dat als eerste van het album naar buiten kwam en zeker ook voor een goede reden. De gitaren van Cory Owen en Thomas Williams maken een uniek geluid dat het thema van het album perfect illustreert. Een magisch, duister nummer dat je meesleept naar een wereld waarin de mens zich volledig verloren heeft aan het digitale bestaan.
Vanquished from this mortal shore
Boundless realms will beckon
As I traverse beyond life’s threshold.
De breakdown die volgt uit dit technisch sterke nummer is de kers op de taart door de heftige, lage vocalen van Cameron en een onheilspellend lage onderklank van basgitarist David Finlay.
Het album eindigt met een intensief nummer genaamd “Cybernetic Conquest”. Dit net 3 minuten durende schouwspel breekt het album met een hardnekkige drum en gewelddadige gitaren. De harde distortion opent een nieuwe weg door de harde muziek, met een orkestrale aanvulling als hekwerk. Wederom zijn de snerpende vocalen van buitengewone kwaliteit, maar zeker ook het snelle gitaarwerk mag niet vergeten worden.
De radiostilte van twee jaar heeft de heren van A Night In Texas goed gedaan. Niet alleen is er een ijzersterk staaltje nieuwe deathcore verschenen, ook heeft de band zich open gesteld voor veranderingen en nieuwe ontwikkelingen. Zowel de toevoeging van nieuwe vocalist Sam Cameron als de verandering van thematiek lijken hun vruchten afgeworpen te hebben. De band voelt modern, vernieuwend en uniek. Het album pre-saven kan hier.
A Night In Texas bestaat uit:
Sam Cameron – Zang
Cory Owen – Gitaar
Thomas Williams – Gitaar
David Finlay – Basgitaar
Zak Borg – Drums