SeeYouSpaceCowboy, Kavka Zappa – Concertverslag

Geschreven door Yannick
Seeyouspacecowboy © xbartvx

Op een donkere, regenachtige woensdag avond kwam een klein gezelschap samen in de zaal van Kavka Zappa te Antwerpen. De stapel speakers die vastgebonden links en rechts van de instrumentenopstelling klaarstonden voorspelden het hoge DIY karakter van de gezellige avond die ons te wachten stond.
Killing Me Softly, Boneflower en SeeYouSpaceCowboy stonden op het programma en wij waren er bij om het vast te leggen met foto’s van Adrift en xbartvx.

Killing Me Softly

Al snel betraden de Britse heren van Killing Me Softly de vloer voor een harde metalcore show. Gezien de schaal van het concert stelden de bandleden zich op voor het podium voor een kleinschalige, intieme show. Lang bleef het niet rustig wanneer de genadeloze drums van drummer Sam Kray neerdaalden op het publiek. De vloer veranderde in een gevaarlijk side-to-side schouwspel waarbij armen en benen wild door de lucht vlogen. Vocalist Jono Roberts begon zelf vervaarlijk mee te zwaaien met het koord van zijn microfoon alvorens de microfoon ontkoppelde en achter de bar verdween. Nadat deze weer terecht was kon de show verder gaan met de gewelddadige muziek. De set was een mooie opbouw met harde, drum hevige en serene door gitaar ondersteunde nummers.

Killing Me Softly © Adrift

Boneflower

Drie man sterk kwam het Spaanse Boneflower op om hun post-hardcore met een vleugje mid-west emo te verkondigen. Met emotioneel zware muziek wist de band het publiek op een andere manier hard te raken.

Move up guys! We won’t mosh, we won’t hurt anybody.”

Meeslepende baslijntjes gevolgd door harde gitaren en akelige, langgerekte fry screams. Energieke bewegingen op het podium met hartverscheurende teksten en geluiden die goed doorklonken in de zaal zorgden voor een uitbundig applaus. De nummers waren doordrenkt van emotie. Met de bassist als tweede vocalist werd een diepere, zwaardere stem goed gebruikt om de agressie en boosheid die achter de muziek school duidelijk te maken. De lange, knagende breakdowns waren een indrukwekkend spektakel.

Boneflower © Adrift

SeeYouSpaceCowboy

Een jazz-introductie die passend is voor het laatste album “Coup de Grace” vormde de toegang tot SeeYouSpaceCowboy. De Amerikaanse band speelt een mix van metalcore en post-hardcore sinds hun start in 2016 en vond hun naam in de 1998 anime “Cowboy Bebop”. Als laatste band van de avond stroomde de ruimte naar het podium vol met aandachtige toeschouwers. Het eerste nummer, “Allow Us To Set The Scene”, werkte het publiek op gang waardoor het niet lang duurde alvorens de eerste moshers zich toonden. De nummers kenden veel wisselingen tussen de verschillende vocalisten in de band alhoewel zangeres Connie Sgarbossa het voortouw bleef houden. Haar woorden werkten opzwepend voor het publiek:

This one is for all of you. The misfits, the weak, the hardened. Let’s represent the scene. Show me what the fuck this city is made of!”

De set bestond grotendeels uit nieuw nummers van het laatste album, maar onder andere “Armed With Their Teeth” en “Self Help Specialist Ends Own Life” passeerden de revue. Hekkensluiter “Chewing The Scenery” werd luid meegezongen door het publiek alvorens de band de instrumenten neerlegde voor een daverend applaus